Bab 2 : Interaksi dan Pembelajaran
RUMUSAN TOPIK 2: INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN
Rujukan: https://www.slideshare.net/puterifasya/interaksi-dalam-pengajaran-dan-pembelajaran-pdp
Tajuk dalam bab ini membincangkan amalan komunikasi dan interaksi yang berkesan dalam luar bilik darjah. Ini merangkumi tajuk-tajuk seperti konsep komunikasi, model-model komunikasi, kepentingan, gangguan dan halangan komunikasi serta cara-cara komunikasi yang berkesan dalam bilik darjah. Bab ini turut menghuraikan tajuk- tajuk seperti konsep interaksi, pola interaksi, kepentingan dan halangan dalam interaksi serta cara-cara mewujudkan interaksi yang berkesan dalam bilik darjah. Terdapat dua jenis komunikasi iaitu komunikasi lisan dan komunikasi bukan lisan. Komunikasi dan interaksi di dalam bilik darjah adalah penting dalam usaha mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif. Guru yang tiada kemahiran komunikasi dan interaksi akan mewujudkan kelas yang tidak konduksi menyebabkan murid-muridnya tidak bermotivasi. Oleh itu, seorang guru perlu menguasai kemahiran berkomunikasi agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan berkesan serta mencapai objektifnya. Selain itu, pensyarah juga menerangkan jenis interaksi yang paling berkesan untuk digunakan dalam proses pengajian abad ke-21 dan kaedah kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Secara kesimpulannya adalah interaksi dua hala adalah paling berkesan.
Rujukan: https://www.slideshare.net/puterifasya/interaksi-dalam-pengajaran-dan-pembelajaran-pdp
Comments
Post a Comment